Bukurešťský projekt rané intervence
Charles A. Nelson, Charles H. Zeanah, Nathan A. Fox, Peter J. Marshall, Anna T. Smyke, Donald Guthrie
Tato studie provnává vývoj dětí žijících v ústavech s vývojem dětí, které byly z ústavů předány do pěstounské péče. Obě skupiny jsou také srovnávány se skupinou dětí, které v ústavu nikdy nebyly a žijí v rumunských rodinách. Studie zahrnuje výzkum vývoje mozku, chování, sociální a emocionální vývoj, kognitivní vývoj, jazykový vývoj a fyzický růst. Cíle studie jsou:
- zkoumat vliv sociální deprivace, jak jí prožívaly dětí v rumunských ústavech, na vývoj dítěte v různých oblastech
- určit, do jaké míry může intervence (v tomto případě umístění dítěte v pěstounské rodině) napravit negativní vliv institucionalizace
Byly zkoumány tři skupiny dětí: 66 dětí vyrůstajících v ústavecha v ústavech zůstávajících, 70 odebraných z ústavů do pěstounských rodin (prověřených a připravených pod patronátem Sítě rané intervence) a 72 dětí, které v ústavech nikdy nebyly a žijí se svými rodinami. Tyto děti jsou kontrolní skupinou.
Každé z dětí bylo v období mezi květnem a zářím 2001 celkově posouzeno. Dále bylo každé dítě posouzeno vě věku 9,18,30 a 42 měsíců. Nkěteré z dětí tak byly znova hodnoceny jen 1-2x v závislosti na věku, v jakém byly posuzovány poprvé.
Tyto údaje nám umožní zístat detailní a celkový pohled na kognitivní, sociální, emocionální a fyzický vývoj a vývoj mozku s postupem času. Autoři studie věří, že tato data umožní získat podrobný pohled na vliv institucionalizace a vliv intervence v různém věku dítěte na každou ze zkoumaných obalstí. Autoři předpokládají, že data budou ukazovat, že děti v pěstounské péči a děti vyrůstající v rodinách, budou oproti dětem v ústavní péči vykazovat:
- vyšší stupeň kognitivních operací
- lepší fyzický vývoj
- pokročilost ve vztazích a komunikaci
- lepší sociální interakce s primárním pečovatelem
- normálnější mozkovou fyziologii
Předpokládá se také, že děti z pěstounské péče budou schopny plnit behaviorální úkoly, o kterých se věří, že jsou spojeny se specifickými mozkovými funkcemi, dříve a přesněji než děti z ústavní péče. Data také osvětlí vliv časování intervence na vývoj dítěte.
Cílem autorů je ukázat vliv rané sociální deprivace na mozkovou aktivitu a normalizace těchto vzorců po intervenci.
prezentace v angličtině ke stažení na http://www.crin.org/docs/PPT%20BEIP%20Group.pdf
Data have been collected and are currently being analyzed. Some baseline data have been fully analyzed and published:
Zeanah, C.H., Nelson, C.A., Fox, N.A., Smyke, A.T., Marshall, P., Parker, S.W., & Koga, S. (2003). Designing research to study the effects of institutionalization on brain and behavioral development: The Bucharest Early Intervention Project. Development and Psychopathology, 15, 885-907 .
Marshall, P.J., Fox, N.A., et al. (2004). A Comparison of the Electroencephalogram between Institutionalized and Community Children in Romania. Journal of Cognitive Neuroscience 16:8, 1327–1338.
Parker, S.W., Nelson, C.A., et al. (2005). The Impact of Early Institutional Rearing on the Ability to Discriminate Facial Expressions of Emotion: An Event-Related Potential Study. Child Development, 76:1, 54-72.
Zeanah, C.H., Smyke, A.T., Koga, S.F.M., Carlson, E., et al. (2005). Attachment in Institutionalized and Community Children in Romania. Child Development, 76:5, 1015-1028.
Parker, S.W., Nelson, C.A., and the BEIP core group (2005). An event-related potential study of the impact of institutional rearing on face recognition. Development and Psychopathology , 17, 621-639.
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Poslední komentáře
11 let 17 týdnů zpět
11 let 18 týdnů zpět
11 let 19 týdnů zpět
11 let 21 týdnů zpět
11 let 22 týdnů zpět
12 let 39 týdnů zpět
13 let 4 týdny zpět
13 let 6 týdnů zpět
13 let 6 týdnů zpět
13 let 7 týdnů zpět