Metoda Case Managementu

David Svoboda, DiS., odborný ředitel Amalthea o.s.
Mgr. Ria Černá, vedoucí Centra náhradní rodinné péče Amalthea o.s.
Mgr. Martina Šťastná, o.s. Šance pro Tebe Chrudim

Metoda case managementu je definována jako koordinovaná péče o klienta. Ohrožené či náhradní rodině často poskytuje služby více organizací v lokalitě. Metoda case managementu reaguje na potřebu poskytovatelů služeb spolupracovat v síti a koordinovat aktivity ve prospěch rodiny. Cílem je efektivní nastavení intenzity služeb, posilování a znovunavrácení kompetencí rodiny a aktivizace vlastních zdrojů uvnitř rodiny i v jejím okolí.
V současné době se v České republice používá metoda case managementu převážně při práci s lidmi s duševním onemocněním. Z praxe jsme ověřili, že využití metody case managementu pro nastavení efektivní spolupráce mezi orgány státní i místní správy s poskytovateli služeb má přímý dopad na zlepšení vzájemné komunikace a tím na zlepšení situace rodiny. Metoda case managementu umožňuje koordinovanou péči o klienta (rodinu) v síti sociálních služeb.
Case management přináší efektivnější řešení problému klienta (rodiny), jež spočívá:
• v minimalizaci chybných rozhodnutí – z důvodu nepřesných informací či jednostranného řešení
problému; u jednoho stolu se sejdou různé profese a různé pohledy na případ, který tak lze
posoudit komplexně,
• v kvalitněji poskytované službě – case management koordinuje poskytování služeb, předchází
tomu, aby jednání různých poskytovatelů služeb bylo v protikladu, poskytuje komplexní, účelnou a přesně cílenou podporu,
• ve finanční úspoře – case management působí jako prevence překrývání podobných služeb u
jednoho klienta, současně case management nepreferuje odborné psychosociální služby, ale klade důraz na využívání zdrojů z přirozeného prostředí klienta (příbuzní, sousedé, kamarádi, veřejné
služby...),
• v časové úspoře – při spolupráci několika odborníků dochází zpravidla k rychlejšímu řešení
zakázky klienta,
• v aktivizaci klienta - klient je aktivně vtažen do řešení svého problému a do procesu plánování služeb, sám o nich rozhoduje a je zodpovědný za jejich realizaci.

Převzato z http://amalthea.pardubice.cz