Zpráva o stavu lidských práv v České republice za rok 2010 - Práva dětí
Anna Šabatová, František Valeš a Selma Muhič Dizdarevič 20. června 2011 představili za Český helsinský výbor Zprávu na tiskové konferenci.
ČHV tuto Zprávu vydává každoročně od roku 1994.
Obsažená témata: diskriminace, práva dětí, práva žen, svoboda slova, vězeňství, justice, cizinci, násilí motivované nanávistí, zdravotnictví, sociální zabezpečení, práva osob se zdravotní postižením, práva seniorů, sociální bydlení!
Celá zpráva k přečtení v příloze, níže vybraná pasáž oblasti práv dětí.
Převzato z http://www.helcom.cz/view.php?cisloclanku=2011061701
-----------------------------------------------
(...)
Práva dětí
9.
Vláda na svém zasedání dne 19. ledna 2009 schválila „Návrh opatření k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti – základní principy“1. Transformace má směřovat ke snížení počtu dětí v ústavní výchově, zlepšení preventivní práce s rodinami, zlepšení spolupráce jednotlivých resortů. V současné době skončila fáze analýzy současného systému a probíhá příprava novely zákona 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí2. Novelou dojde ke změnám v činnosti orgánů sociálně-právní ochrany dětí (zavedení standardů kvality práce, institutů sociální kurately, vyhodnocování situace dítěte a rodiny, individuálního plánu ochrany dítěte, případových konferencí), k profesionalizaci pěstounské péče a úpravám v hmotném zabezpečení pěstounské péče, ke zpřesnění činnosti zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a osob pověřených k výkonu sociálně-právní ochrany dětí a dalším dílčím změnám.
10.
Cílem reformy by mělo být stanovení závazných postupů pro činnost orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) a dalších účastníků systému a rozvoj náhradní rodinné péče, zvýšení podpory pěstounské péče, hmotné zajištění pěstounské péče na přechodnou dobu, změna způsobu příprav pěstounů, vytváření podmínek pro zřízení podpůrných a odlehčovacích služeb pro nové i stávající pěstounské rodiny. Měly by být zavedeny standardy kvality práce a nastaveny minimální rámce činnosti pro všechny subjekty, které se podílejí na sociálně-právní ochraně3. V další perspektivě by měl být snížen počet dětí v ústavní výchově. Současný systém péče v České republice, jak už bylo mnohokrát konstatováno, se vyznačuje vysokým počtem dětí umístěných v institucionální výchově 4, za což je Česká republika opakovaně kritizována mezinárodními institucemi.
11.
Ústavní soud České republiky se v dubnu 2010 vyjádřil5 k povinnosti soudu zkoumat skutečné důvody nezájmu rodiče o dítě při rozhodování o osvojení6. Tímto nálezem upozornil na neblahou praxi českých soudů, která spočívá v libovolném posuzování toho, zda dítě může být osvojeno bez souhlasu rodičů. Český ústavní soud se tímto nálezem poprvé jednoznačně přihlásil k bohaté judikatuře Evropského soudu pro lidská práva Rady Evropy, která klade celou řadu podmínek pro tak závažný zásah do rodinného a soukromého života.
12.
V dalším nálezu7 se Ústavní soud České republiky vyslovil k postupu obecných soudů, jimiž bylo zasaženo do základních práv stěžovatelky na spravedlivý proces tím, že její nezletilá dcera (v té době asi patnáctiletá) nebyla jakožto účastník řízení o umístění do ústavní výchovy v řízení vůbec slyšena, (i když o to usilovala) a ačkoliv se tak podle zákona stát mělo. Bylo tím porušeno i právo dítěte zaručené článkem 12 Úmluvy o právech dítěte8 i vnitrostátních zákonů.
13.
Významné je i sjednocující stanovisko Nejvyššího soudu ČR k nařizování ústavní výchovy dětí soudy z důvodu materiálních nedostatků (chudoby) či nevyhovujících bytových podmínek, v němž NS poukázal na to, že „důvodem pro nařízení ústavní výchovy dítěte nemohou být samy o sobě materiální nedostatky rodiny, zvláště pak její špatné bytové poměry“.10 V současné době je podle vyjádření ředitele odboru rodiny a dávkových systémů ministerstva práce a sociálních věcí zhruba polovina dětí v ústavní výchově odebírána svým rodičům ze sociálních a bytových důvodů11. Ve světle judikatury ESLP (zejména Wallovi a Havelkovi proti ČR) lze chápat tuto situaci jako významný deficit v dodržování práv těchto dětí.
14.
Nelze pominout situaci dětí v kontextu chudoby. Podle výzkumu Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí žije nemalá část dětí v České republice v podmínkách chudoby12. Ústav zpracoval v roce 2008 studii o chudobě v ČR se zaměřením na situaci dětí. Česká republika patří13 v EU k zemím s nízkou mírou rizika příjmové chudoby (kolem 10 %)14. Naproti tomu však je míra rizika chudoby dětí do 10 let skoro dvojnásobná v porovnání s průměrem za celou populaci a je výrazně koncentrována: v neúplných domácnostech se pohybuje na úrovni 43-50 %, v nezaměstnaných/ nepracujících domácnostech na úrovni 43 až 68 % podle věkové kategorie a v domácnostech se třemi a více dětmi na úrovni 23 až 31 %. Odstup se ještě mírně prohlubuje, pokud měříme situaci po odečtení nákladů na bydlení. Efektivnost sociálních transferů při eliminaci rizika chudoby je nižší právě v případě dětí a výše uvedených specifických kategorií populace v porovnání s ostatními. Vedle rizika příjmové chudoby dětí je významným problémem i jejich materiální deprivace.
15.
Je politováníhodné, že reakcí vlády na tyto zjištěné skutečnosti nebyla opatření směřující ke snížení počtu chudých dětí, nýbrž nekompetentní zásahy do dávkových systémů učiněné v roce 2010, které vedly právě k rozšíření počtu dětí (a jejich rodin) žijících v chudobě a k prohloubení této chudoby. Typicky zrušení sociálního příplatku pro rodiny s dětmi a zrušení porodného při druhém a dalším dítěti.
16.
Úmluva o právech dítěte ve svém článku 23 upravuje zvláště, že duševně nebo tělesně postižené dítě má požívat plného a řádného života v podmínkách zabezpečujících důstojnost, podporujících sebedůvěru a umožňujících aktivní účast dítěte ve společnosti. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, uznávají právo postiženého dítěte na zvláštní péči a v závislosti na rozsahu existujících zdrojů podporují a zabezpečují oprávněnému dítěti a osobám, které se o ně starají, požadovanou pomoc. V praxi to znamená, že rozvoj denních stacionářů a různých typů terénních sociálních služeb pro rodiny, které mají postižené dítě, zejména služeb rané péče, je významným faktorem, který ovlivňuje i to, zda děti budou vychovávány v rodině a jaké budou podmínky pro jejich všestranný rozvoj. Snižování státního příspěvku organizacím, poskytujícím sociální služby rodinám s postiženým dítětem, jehož jsme svědky v poslední době, v jehož důsledku jsou organizace nuceny omezovat služby, je trendem, který jde proti duchu naplňování nejen Úmluvy o právech dítěte, ale i Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením, jimiž jsou samozřejmě i děti.
17.
Jednou z nejzranitelnějších skupin jsou romské děti, kde se znevýhodňující faktory a hendikepy kumulují. Jsou ve zvýšené míře oproti ostatním dětem zasaženy jak diskriminací (ve vzdělávání, v počtu dětí v ústavní výchově, viz kapitola diskriminace), tak chudobou a sociálním vyloučením. Podle tzv. Gabalovy zprávy16 žilo v roce 2006 ve vyloučených lokalitách v podmínkách extrémní chudoby cca 80 000 osob, významná část z nich jsou děti.
18.
Policie ve spolupráci s Fondem ohrožených dětí zveřejnila statistiky týraných a zanedbávaných dětí, z nichž vyplývá, že v ČR bylo v roce 2010 fyzicky a psychicky týráno a zanedbáváno 4963 dětí. Sexuálně zneužíváno bylo dalších 824. Rukou či vinou dospělých zemřelo loni 26 dětí.17 Statistika roku 2008 evidovala 1978 takovýchto případů, o rok později už to bylo 4447. Radikální nárůst počtu týraných dětí je dán změnou metodiky evidence. Policie do těchto statistik nově řadí i zanedbávání dětí, které tam dříve nepatřilo, a těchto případů přibývá . V této souvislosti je třeba upozornit, že v obecné rovině platí, že na vzniku nepřípustného rodičovského chování, které může nabýt podoby týrání, má obvykle podíl více faktorů – osobní, rodinné, sociální, komunitní, se podílí i chudoba. Nejsou to faktory neovlivnitelné. Systém ochrany ohrožených dětí musí být schopen tato rizika včas identifikovat a rodinám poskytnout příslušné sociální služby, které mohou výrazně zvýšit jejich rodičovské kompetence a usměrnit jejich rodičovské chování. Česká republika trpí výrazným nedostatkem těchto služeb pro rodiny, v některých regionech neexistují vůbec. Zde je třeba říci, že Česká republika dostatečně nenaplňuje Úmluvu o právech dítěte, neboť článek 19 Úmluvy ji zavazuje při ochraně dětí před násilím a zanedbáváním zavádět opatření zaměřená na podporu poskytovanou dítěti a těm, jimž je svěřeno, jakož i jiná preventivní opatření.
19.
Již od přijetí Úmluvy o právech dítěte Česká republika uplatňuje výhradu k čl. 7 této úmluvy. To znamená, že vnitrostátní právní úprava nezajišťuje každému dítěti právo znát svůj původ a své rodiče. Týká se to především nezrušitelných osvojení, kde právní úprava nechává adoptivním rodičům naprostou volnost v tom, zda a kdy dítěti sdělí, že je adoptované a kdo jsou jeho biologičtí rodiče. Tato výhrada stále trvá. Měla by být odvolána nejpozději s přijetím nové právní úpravy v novém občanském zákoníku.
(...)
Příloha | Velikost |
---|---|
LP2010-final.doc | 295.5 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Poslední komentáře
11 let 22 týdnů zpět
11 let 22 týdnů zpět
11 let 23 týdnů zpět
11 let 25 týdnů zpět
11 let 26 týdnů zpět
12 let 43 týdnů zpět
13 let 8 týdnů zpět
13 let 11 týdnů zpět
13 let 11 týdnů zpět
13 let 11 týdnů zpět