Zpráva o stavu lidských práv v ČR za rok 2012
Český helsinský výbor, který dlouhodobě monitoruje dodržování lidských práv ČR, vydává již po devatenácté Zprávu o stavu lidských práv v České republice.
Celé znění zprávy v příloze.
-----------------------
10. Práva dětí
10.1. Systém ochrany práv dětí a péče o ohrožené děti
Problém nedostatečné koordinace systému ochrany dětských práv, který byl v předchozích
letech kritizován např. ve Zprávě o stavu lidských práv za rok 2011, tak i Výborem OSN pro
práva dítěte, zůstal nedořešen i v uplynulém roce.138 Kompetence v oblasti ochrany práv dětí
jsou totiž rozděleny mezi několik resortů, kdy jednotlivá ministerstva plní dílčí cíle často bez
potřebného propojení a jednotné koordinace. Určitým náznakem řešení tohoto problému bylo
schválení Národní strategie ochrany práv dětí Právo na dětství v lednu 2012, na kterou mají
navazovat dva Akční plány k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí: plán na období
2012 – 2015 a plán na období 2016 – 2018. Schválením Národní strategie ochrany práv dětí
se vláda České republiky zavázala vytvořit do roku 2018 funkční systém zajišťující důslednou
ochranu všech práv dětí a naplňování jejich potřeb. Strategie definuje základní cíle a přístupy
v ochraně práv dětí a v péči o ohrožené děti. Mezi deklarované cíle patří zvyšování kvality
života rodin a dětí, podpora všestranného rozvoje dítěte v jeho přirozeném rodinném
prostředí, eliminace diskriminace a nerovného přístupu vůči dětem, včetně podpory zapojení
mladých lidí na rozhodování o věcech, které se jich bezprostředně týkají. Národní strategie
obsahuje celkem šestnáct oblastí aktivit, jejichž postupným naplňováním má být těchto cílů
dosaženo. Klíčové aktivity budou realizovány, monitorovány a vyhodnocovány právě na
základě akčních plánů. První Akční plán k plnění strategie na období 2012 – 2015 byl vládou
schválen v dubnu 2012.
Obsahuje konkrétní úkoly pro jednotlivá ministerstva v tomto období
včetně termínů a odpovědnosti konkrétních ministerstev a dalších orgánů za realizaci těchto
opatření. Přínos Strategie i Akčních plánů pro zlepšení systému ochrany práv dětí bude
velmi záviset na tom, zda a v jaké míře budou navržená opatření či aktivity realizovány, a jak
důsledně bude postupováno v případě prodlev či neaktivity jednotlivých resortů.
Problém působí i neexistence vertikální podřízenosti orgánů sociálně-právní ochrany dětí
(dále jen „OSPOD“) Ministerstvu práce a sociálních věcí. Praxe těchto orgánů se tedy
z důvodu nesjednoceného řízení liší. Pozitivní změny zejména v činnosti OSPOD by měla
přinést velká novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí139 rovněž přijatá v uplynulém
roce. Novela zavedla povinnost OSPOD, pověřených osob i zařízení pro děti vyžadující
okamžitou pomoc řídit se standardy kvality při poskytování sociálně-právní ochrany dětí
a využívat metod sociální práce jako je vyhodnocování situace ohroženého dítěte a rodiny,
zpracování individuálního plánu ochrany dítěte a provádění případové konference. Zda
novela splní svůj účel a dojde ke sjednocení a zkvalitnění práce orgánů sociálně-právní
ochrany dětí bude možné zhodnotit až v delším časovém horizontu.
Ačkoliv již od roku 2009 probíhají na úrovni ministerstev a poradních orgánů vlády diskuze
o ustavení tzv. dětského ombudsmana, který by zastřešil a sjednotil systém ochrany práv
dětí v České republice, koordinoval realizaci práv vyplývajících z Úmluvy o právech dítěte140,
prosazoval zájem dětí a zvyšoval povědomí o právech dětí, nebyl ani v roce 2012 tento
institut zřízen. Neexistence nezávislého mechanismu kontroly dětských práv je přitom
dlouhodobě kritizována ze strany Výboru OSN pro práva dítěte.
Za pozitivní krok v tomto směru lze označit pouze zřízení nové internetové stránky pro děti
(www.deti.ochrance.cz) veřejným ochráncem práv, které by měly usnadnit dětem komunikaci
s úřadem a zpřístupnit jim jeho služby. V roce 2012 ochránce obdržel celkem 25 podání
přímo od dětí, což je za rok nárůst o více než 100 %. V roce 2011 to bylo pouze 9 stížností.
V této souvislosti je nutné připomenout, že již nyní se ochránce v rámci své činnosti
z kapacitních důvodů systematicky nevěnuje naplňování Úmluvy o právech dítěte ani
ochraně všech práv v Úmluvě dětem garantovaným.
Příloha | Velikost |
---|---|
ZLP_2012.pdf | 1.19 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Poslední komentáře
11 let 22 týdnů zpět
11 let 22 týdnů zpět
11 let 23 týdnů zpět
11 let 25 týdnů zpět
11 let 26 týdnů zpět
12 let 43 týdnů zpět
13 let 8 týdnů zpět
13 let 11 týdnů zpět
13 let 11 týdnů zpět
13 let 11 týdnů zpět